• Svenja Gijzen en Frank Eijben

[Tweetalig onderwijs op Trias

'Volgend schooljaar is het zover'

KROMMENIE Aangezien de samenleving steeds internationaler wordt, wil men daar op het Trias VMBO de leerlingen van de theoretische leerweg alvast op gaan voorbereiden. 'Volgend schooljaar introduceren we voor die leerlingen het tweetalig onderwijs,' vertellen de docenten Engels, Svenja Gijzen en Frank Eijben, die beiden ook coördinatoren zijn van dit nieuwe plan.

Door Johan Lok

Ze zijn inmiddels alweer ruim twee jaar aan het voorbereiden. Wat Svenja Gijzen en Frank Eijben betreft, begint het nieuwe schooljaar dan ook zo snel mogelijk. Dan namelijk introduceert het Trias VMBO tweetalig onderwijs voor de leerlingen van de theoretische leerweg. 'Dat is natuurlijk niet verplicht,' legt Trias-directeur Jenneke Peek uit. 'De leerlingen die dit schooljaar van groep 8 van de basisscholen afkomen en een duidelijk TL-advies hebben, gaan we uitleggen wat het inhoudt. Maar ze kunnen natuurlijk altijd voor lessen alleen maar in het Nederlands kiezen.

SAMENLEVING INTERNATIONALER Svenja en Frank, beiden docent Engels aan het Trias, zijn al tijden bezig met de voorbereidingen voor de introductie van het Engels als tweede taal tijdens de lessen. 'Kijk eens rond in Amsterdam en je merkt dat de samenleving ieder jaar internationaler wordt. Engels wordt steeds vaker als voertaal gebruikt en dat is met name voor leerlingen van de theoretische leerweg belangrijk. Ze zullen tijdens vervolgopleidingen geregeld te maken krijgen met het feit dat lessen in het Engels worden gegeven. Dus is het een goede zaak om je daar al tijdens je middelbare schooltijd op voor te bereiden,' leggen ze enthousiast uit. 'De vakken waar het voor geldt zijn lichamelijke opvoeding, biologie, aardrijkskunde, geschiedenis en Engels. Die gaan volgend jaar dus volledig in het Engels. Ook voor de docenten is het natuurlijk een enorme uitdaging. Maar die hebben allemaal laten weten er, net als wij, enorm veel zin in te hebben. En zij worden momenteel klaargestoomd om hun les straks in het Engels te kunnen doen.'

EXTRA Ouders hoeven er overigens niet bang voor te zijn dat het Nederlands in het gedrang gaat komen. 'De deelnemende leerlingen worden geregeld getoetst of hun kennis van de Nederlandse taal niet achterblijft. Want dat mag natuurlijk absoluut niet gebeuren. Daarbij moet je bedenken dat de leerlingen die er volgend jaar mee starten, over vier jaar gewoon examen in het Nederlands moeten doen. Dus onze eigen taal moet wel bijgehouden worden. Tweetalig is een stukje extra, het gaat niet ten koste van iets.'