• ZaanseSchonen Wieke Hart en Jeanine Schaart

    Jeanine Schaart

Charme offensief ZaanseSchonen

KROMMENIE/ASSENDELFT ZaanseSchonen doen mee aan het statiegeld-charme-offensief 'Albert Heijn, wil jij mijn Valentijn zijn?' In het kader van deze actie bezoeken zij hun lokale Albert Heijn-supermarkt en vragen steun voor uitbreiding van statiegeld. Ze doen dat op woensdag 14 februari, ValentijNsdag. Deze dag stappen buurtbewoners in een tiental Nederlandse gemeenten naar hun lokale AH-supermarkt met een Valentijnskaart en flesje of blikje van het AH huismerk dat ze in het zwerfafval hebben gevonden. Zo vragen ze de supermarktketen vriendelijk om zich vóór statiegeld uit te spreken.

Ook de ZaanseSchonen doen mee aan de actie. 's Ochtends gaat Renee Wintersteijn van de Zaanse Schonen Krommenie naar de Albert Heijn in Krommenie. Daar biedt zij 'vers gevonden' zwerfafvalflesjes en -blikjes aan. Zaanse Schone Jeanine Schaart gaat 's middags om 17 uur naar de Albert Heijn in Saendelft. In Saendelft ligt naar Assendelver begrippen veel zwerfafval (meer dan 2 stuks per m2), ondanks dat verschillende bewonersgroepen hier actief opruimen. Statiegeld kan een een groot deel van dit straatafval voorkomen, menen de Schonen.

'Albert Heijn is één van de partijen die nu nog het hardste lobbyt tegen de uitbreiding van statiegeld. Deze actie, die ook op sociale media loopt met hashtag #ValentHeijn, stimuleert de Albert Heijn-keten om het voorbeeld van supermarkt Ekoplaza te volgen', aldus de ZaanseSchonen. 'Ekoplaza sprak zich als eerste supermarktketen uit vóór statiegeld als middel om zwerfafval te bestrijden. De Tweede Kamer houdt op 15 maart een Algemeen Overleg over circulaire economie en meer bepaald statiegeld. De warme hartenwens van de actievoerders is dat Albert Heijn voor die tijd laat weten met statiegeld akkoord te gaan.'

De ValentHeijn-actie is deel van de succesvolle Back to Sender-campagne: mensen sturen flesjes en blikjes die ze op straat of in de natuur vinden terug naar de fabrikant met de vraag om de invoering van statiegeld te steunen. Dit gebeurt op social media met hashtag #BackToSender. Maar vele mensen sturen de drankverpakkingen ook daadwerkelijk per post naar de gratis antwoordnummers van de fabrikanten. Plastic flesjes en blikjes maken maar liefst 40% uit van het volume van het zwerfafval.